1. Basis informatie 2. Contactinfo 3. Afronden

Snel prijzen nodig?

Met onze tijdsbesparende tool kunt u binnen 24 uur een offerte aanvragen en ontvangen.

Home Blog Firma Luyckx #nx-cam #transportmiddelen-en-landbouw #teamcenter #nx-cad

Belgische graafmachine specialisten bouwen op Siemens NX

Als de Hitachi graafmachines de fabriek van Luyckx in Brecht verlaten, zijn ze ingrijpend aangepast. Luyckx ontwikkelt en bouwt de klantspecifieke graafoplossingen in eigen huis, vertrouwend op de technologie van Siemens NX.

Met hun graafarmen tot 40 meter lengte zijn ze klaar om ingezet te worden voor de verbreding van het Panamakanaal. Of kan de speciale Starfish uitvoering bij Dubai tot vijf meter diep de zee inrijden.
Luyckx in Brecht is zo’n typisch familiebedrijf. Ruim 140 medewerkers. Globaal actief. De tweede generatie staat aan het roer van de onderneming die ooit begonnen is met het leveren van tractoren en andere machines voor bosontginning. Oprichter Louis Luyckx – vader Luyckx voor de huidige medewerkers – breidde al snel uit met graafkranen. Hitachi voor de machines vanaf 800 ton, Kubota voor alles daaronder. Daarnaast is 40% van de autolaadkranen op Belgische vrachtwagens in Brecht op het vrachtwagenchassis gebouwd. Maar waar Luyckx de laatste jaren internationaal de aandacht mee trekt, zijn de producten van de afdeling Special Applications. 
 

“Support verloopt nu sneller dan voorheen. Als we bellen, krijgen we direct de juiste mensen aan de lijn, zonder eerst 34 codes en nummers te hoeven in te tikken”

Kris Meeus, Engineering Firma Luyckx

Toen de Belgische baggeraar Jan de Nul in Dubai de palmeneilanden moest aanleggen, klopte de baggeraar in Brecht aan voor graafmachines met extra lange armen, die over de ondiepe zeebodem kunnen rijden. “Die lange armen bouwen we nu voor veel klanten. Tot 40 meter lengte. Eerdaags gaan we waarschijnlijk een hefboom van 50 meter lengte ontwikkelen. Een wereldrecord”, zegt Kis Meeus. Hij leidt de engineeringafdeling, waar intussen dagelijks vijf engineers met de speciale klussen bezig zijn. Kris heeft ook de Starfish ontwikkeld. Dit is een speciale uitvoering van de graafmachine waarbij het onderstel de zee in rijdt en de cabine hydraulisch boven de waterspiegel wordt getild. Tot 5 meter hoogte. Met een heel nauwkeurig GPS systeem wordt de Starfish over de zeebodem gestuurd. De operator ziet op beeldschermen in de cabine waar hij vijf meter dieper graaft. Het ontwikkelen van de eerste Starfish kostte Kris Meeus een half jaar. Tegenwoordig tekent hij een 140 tons machine binnen twee maanden uit en gaat deze bij Luyckx in productie. Dankzij Siemens NX. 

Sinds enige tijd levert ADOPT id PLM, de Siemens NX specialist uit Roeselare, de ondersteuning voor het Siemens PLM-pakket. “Support verloopt nu sneller dan voorheen. Als we bellen, krijgen we direct de juiste mensen aan de lijn, zonder eerst 34 codes en nummers te hoeven in te tikken”, zegt Kris Meeus over de samenwerking met ADOPT id PLM. Hij vindt de ondersteuning vanuit de leverancier belangrijk, ook al ziet hij dat het gebruiksgemak van Siemens NX sterk is verbeterd in de laatste versies. De nieuwe releases zijn veel intuïtiever bedienbaar. Werken met dergelijke software voor de maakindustrie is eigenlijk een continue leerschool. “We delen onderling als engineers veel kennis met elkaar. Ik merk dat hierdoor de leercurve sneller verloopt. Maar er komen toch altijd nieuwe dingen naar boven waarover we met een van de experts van ADOPT id PLM willen praten.” Dan rekent hij erop snel met de juiste expert te kunnen sparren. 

https://www.luyckx.be/

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×